dinsdag 11 maart 2014

tipi

Een tijdje geleden, of beter gezegd, een hele heuse tijd geleden, vond ik canvasstof in de kringloopwinkel. echt hele leuke stof, ik zag al een hele prachtige reuze tipi voor mij opdoemen, ... ik werd instant vrolijk, een super koopje, 4euro voor 4m + 2m  stof.


maar de tent kwam niet van de grond. ik speurde pinterest af op eenvoudige handleidingen om tenten of tipi's te maken. maar geen enkele handleiding was sluitend voor deze onhandige mama. Zelfs het meest eenvoudige model van tent lukte me niet. Elke poging viel bij het minste zuchtje omver, dus ik borg mijn plannen op en besloot om vooral niet meer te zoeken, want zoals dat gaat met dingen die je zoekt, die vind je pas als je stopt met zoeken.
Zo ging het ook met de tipi
op een avond floepte er een prachtige tipi op mijn facebookpagina. een vriendin had ze gemaakt en het zou zo eenvoudig zijn, dat ik het zelfs moest kunnen.
Elske maakte eindelijk mijn dromen tot concrete plannen. Je moet alleen rechtdoor kunnen stikken, dat ging dan nog net lukken.

Ik gebruikte plastic patroonpapier en dat was niet zo handig. Ik zou nu gaan voor papieren patroonpapier dus, dat kan je gemakkelijker plooien, afmeten, uitknippen, ...
Ik was zo bang om de mooie stof te verknoeien, dat het moest lukken, dat ik geen enkele fout mocht maken. Ik durfde dus onder geen beding van het patroon (en van de handleiding) af te wijken, dat ik het patroon ook niet iets groter durfde te maken. Ik zat al zo lang met mijn tent in die mooie stof in mijn hoofd, dat het niet mocht mislukken. Als ik het over zou kunnen doen, zou ik de tipi toch iets groter durven te maken.
Ik legde het patroon telkens dwars over de stof, in de breedte dus en omdat de stof symmetrisch is, kon ik het patroon ook geschrankt uitknippen waardoor ik nauwelijks stof verloor. Ik kwam dus toe met net iets minder dan 4 m, nog 2.5m stof over om kussens te maken dus, of misschien ooit een grotere tipi, met verschillende stofjes.
Ik kocht mijn stokken in een doe-het-zelf-zaak. de ronde stokken vond ik met hun 8euro net ietske te duur, maar vierkante stokken die ik aan de randen even afschuurde, doen de taak ook wel.

het resultaat:
by day:

close upje van de prachtige tipi-deur

by night

het 'niet-storen-bordje' ontbreekt nog



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bloglovin

Instagram Follow