maandag 8 mei 2017

Me Made May: week 1




MeMadeWatte?

MeMadeMay is een initiatief om naaisters aan te moedigen om meer van hun zelf gemaakte kleding te gaan houden en ze vaker te dragen. Je kan je vollebak laten inspireren op Instagram
Hoe je de challenge zelf invult, bepaal je volledig zelf.
Voor sommigen is het een uitdaging om 1 keer per week iets zelfgemaakt te gaan dragen. Voor de ander is dat het maar als ze elke dag van kop tot teen zelfmaakmode zouden gaan dragen.
Hoewel de challenge niet zozeer rond het naaien zelf draait, kan het wel deel uitmaken van de challenge of kan het een stimulans of inspiratie zijn om wat meer voor jezelf te naaien.
Omdat ik nog zo veel hiaten zie in mijn kleerkast waar het op "me-made" aankomt, heb ik voor mezelf alleszins ook een naai-challenge opgenomen.
  • ik zal minstens 3 dagen per week iets zelfgemaakt dragen
  • ik ga 3 nieuwe stuks voor mezelf maken in de maand mei
  • minstens 1 van die 3 stuks moet iets zijn dat ik nooit eerder voor mezelf maakte of wat ik echt nog mis in mijn garderobe

Zelf maak versus zelf koop

Op zich vind ik het dragen van mijn zelf gemaakte kleding niet echt een grote challenge. "Zelfmaak" en "zelfkoop" staan hier op gelijke voet. Als het in mijn kleerkast hangt of ligt, wordt het graag gedragen. Als het niet graag gedragen wordt, is het ballast in mijn kleerkast. En ballast wordt verwijderd.

Dat betekent gelijk ook dat als ik iets maak voor mezelf, ik ook echt iets zal maken omdat ik het wil gaan dragen. Ik zal me niet gauw laten verleiden tot patronen/modellen en stoffen die me niet flatteren of buiten mijn stijl vallen. Ook al zie ik op sociale media de prachtigste creaties passeren met dat ene patroon of dat ene stofje, of is er een geweldige wedstrijd lopende met nog geweldigere prijzen. Ik laat het passeren (hoe lastig het soms ook is). Ik naai zelden om te naaien, tenzij om draagbare kleding te maken die ik zelf mooi vind en echt bij me past.


Week 1 van de Challenge

Blijkbaar draag ik toch vaker zelfmaak van 3 keer per week, zeker als ik niet aan het werk ben (ik moet vaak broeken dragen voor mijn werk en ongeveer daar bevindt zich al vast 1 hiaat).
Dat was een eitje, maar we zijn dan ook nog maar een week ver in de maand. Hoe ver ik echt kan 'springen' met mijn zelf gemaakte garderobe, zal ik pas aan het einde van de maand kunnen beoordelen.

Werden gedragen in week 1:


mijn lievelingsjurk
mijn groene plooitjesjurk (al telt deze niet echt mee want we zijn vandaag strikt genomen al een nieuwe week begonnen)
een grijze jeansrok
de blauwe plissé


Er wordt momenteel hard gewerkt aan 2 selfisch sewing projecten. Ik verwacht dat eentje hier een dezer dagen wel zal gaan verschijnen als ik mij aan het handwerk gezet krijg.



Vooral de laatste challenge zal een uitdaging zijn. Er staan bijvoorbeeld al zo lang een jas en een jeansbroek op mijn 'to sew' lijstje, maar blijkbaar kruipen er steeds andere projecten voor. Hopelijk lukt het deze maand wel want die wollen stof van Prada is zaaaaaaaaacht, echt jom.







6 opmerkingen:

  1. Ik probeer deze maand elke dag iets zelfgemaakt te dragen (ik heb dan ook echt wel veel zelfgemaakte kledij) en voorlopig lukt het wel, alleen de dagen dat ik diensten met het rode kruis doe heb ik moeten 'valsspelen' door een zelfgemaakte pyjama aan te trekken 's avonds ;-). Broeken dat maak ik ook nog niet echt voor mezelf en verder zijn het vooral t-shirts en bloesjes die ik kan gebruiken. Ik wil deze maand ook mijn jas afwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw zo leuk initiatief!
    Ik ben ook benieuwd naar je creatie, die bijna af is :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die sneak peek, die intrigeert me. ziet er geweldig uit! Leuk initiatief ook. Al zou het bij mij vooral op mijn kinders van toepassing zijn. Voor mezelf naai ik weinig (buiten tassen dan ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk ideetje!
    Die sneak previews naar je komende maaksels zien er veelbelovend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeansbroeken koop ik ook nog, maar verder is het merendeel van mijn kleding wel zelfgemaakt :) Zou zo zonde zijn veel te naaien en het niet te dragen he!

    Ben benieuwd naar de toekomstige projectjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe niet mee aan MeMadeMay, maar aangezien euh... 80% van mijn kast zelfmaak is veronderstel ik dat ik er goed mee zou wegkomen. Ik kan helemaal volgen in wat je zegt; in mijn kleerkast ook geen ballast, draag ik het niet, dan krijgt het kledingstuk een andere bestemming. Een broek naaide ik nog nooit, voor mijn werk kan ik alle jurken/rokken dragen die in de kast hangen, best handig dus. Lilliepawillie maakte onlangs een overzicht van -mooie!- broekpatronen, misschien moet je daar eens gaan piepen?

    BeantwoordenVerwijderen

Bloglovin

Instagram Follow