woensdag 6 mei 2020

Coronachallenge: Helena leert naaien

Ik weet niet hoe jullie het doen, die combi werken en kinderen die moeten leren of vrij zijn in de namiddag, het huishouden, tijdrovende hobby's, ...
Ik ervaar dat alleszins als redelijk pittig en ik heb dan nog eens kinderen die zich 'in stilte bezig houden'.

Om ervoor te zorgen dat ze toch iets te doen hebben, heb ik de zoon aan het programmeren gezet en de dochter aan mijn naaimachine. Eerst werden alle steken uitgeprobeerd, dan werd er rechtdoor genaaid, biaislint werd toe genaaid, mondmaskertjes in elkaar gestoken, ...


En toen was ze klaar om haar eerste echte kledingstuk in elkaar te zetten. Niets ingewikkeld, gewoon een zeer eenvoudig rokje met elastiek in de tailleband.


Voor het rokdeel gebruikten we de volledige stofbreedte.
Voor de tailleband (van 4cm breed x2 + 2cm naadwaarde) gebruikten we de omtrek aan de billen plus een beetje reserve (plus 2cm naadwaarde).
Ik deed het strijkwerk en de uitleg. Zij deed het stikwerk (rimpelen, vastspelden en naaien).
Enkel het vastzetten van de elastiek in de helft van de tailleband, deed ik. Niets irritanter dan een elastiek die na de eerste wasbeurt compleet gedraaid zit. Ik doe het dus altijd zo, maar er is net iets meer feeling voor nodig om dat evenwicht te vinden tussen de elastiek uitrekken en de tailleband meegeven onder je naaimachine zonder tegen te trekken. Die feeling moet Helena nog wat leren. One thing at a time.



Voor het bloesje gebruikten we het patroon Deedee uit Garderobe van Straight Grain.
Ik had maar net genoeg om uit dit prachtige lapje stof een Deedee te krijgen, dus ik nam geen risico en maakte deze wel zelf. Maar het patroon voor de Deedee is op zich zo eenvoudig, dat ik Helena er zeker nog wel zal laten maken uit stofjes die een grotere foutenmarge toelaten. Het is echt een ideaal beginnerspatroontje.









2 opmerkingen:

  1. Heel leuk en zomers setje! En knap dat ze dat rokje al zelf maakte, seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh wat een leuk plan, iets nieuws leren is altijd tof en zo heeft ze ook iets te vertellen want hiermee mag ze toch gaan showen!

    BeantwoordenVerwijderen

Bloglovin

Instagram Follow