zondag 22 maart 2015

Recycleknutsel 5: Paasboom

Ik had nog een recycleknutsel tegoed. (Eigenlijk staat er al lang eentje klaar, maar het laatste stukje geraakt maar niet af)

De aanloop naar Pasen, het begin van de lente, ... een paasboom dus. En een oud retro bloemenlaken, flanel dan nog wel, en een kapot armbandje met echte Swarovski kristalletjes, ooit gekregen van mijn oma, aangevuld met wat pareltjes van de dochter.

 

Eigenlijk moeten er uitgeblazen en beschilderde eitjes in een paasboom hé, maar ik was eigenlijk te lui om eitjes uit te blazen en dacht dat ik er sneller klaar mee zou zijn als ik gewoon even in de rapte wat vogeltjes zou gaan naaien. Ha, beetje mis gedacht, maar soit. Ondertussen zijn de eitjes uitgeblazen en liggen ze klaar om te verven, misschien komen ze er later nog bij.

Het oude laken en wat vlieseline dat ik nog over had om de kroon te maken. Die vlieseline is toch iets steviger dan wat ik gebruikelijk neem als ik kleertjes maak, dus perfect voor dit projectje.
Ik maakte vogeltjes met vierkantjes van 15cm op 15cm en 20cm op 20cm. Deze stof rafelt niet en omdat ik er dan toch vlieseline op streek, hoefde het niet echt om een boordje om te vouwen. Bij de blauwe vogel maakte ik dus een vierkantje van 21cm op 21 cm met vlieseline van 20 cm op 20 cm; een boordje van 0.5 cm dus. De randjes zie je alleszins enkel aan de onderzijde van de kraanvogel.

 
Het vouwen van de origamikraanvogel vind je op YouTube in 100-voud. maar eentje van die 100den:
Om dit met (toch wel redelijk dikke flanellen) stof te doen, heb je echt wel een stoomstrijkijzer nodig en mag je niet zuinig zijn met de stoom. Ik heb altijd eerst gevouwen (en gestreken) en vervolgens de vleugels en de staart en hals en hoofd vast genaaid. Omdat luiheid troef was dit weekend, maakte ik de vogeltjes met contrasterend rode stikgaren dat nog op mijn naaimachine zat van een klein verstellingske :-)
Het naaien zelf moet soms door 8 lagen (niet geteld, kan zelfs meer zijn) en dat loopt niet altijd lekker.
De blauwe had ik nog liggen, een proefje dat te groot was uitgevallen om op mijn man's vest te spelden op onze trouw.
 

 
geen idee waar deze vogeltjes plots van tussen de feestversiering kwamen maar ze passen er wel bij, alsook de geweldige nepbloemen.






2 opmerkingen:

  1. Een overschotje van je papieren kraanvogels erin hangen, dat was de snelste versier manier geweest! ;-)
    Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, die zijn prachtig. Ik was al blij met mijn gelamineerde -door de kinderen- ingekleurde tekeningen. Jammer dat origami niet in mijn vingers zit. Ik zou dit mooie resultaat nog niet met papier bereiken. Echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Bloglovin

Instagram Follow