maandag 14 juli 2014

(h)oogstentijd

Je kan veel van het slechte zomerweer zeggen, maar mijnen kleinen bescheiden hof klaagt er niet van. Zo zitten we hier toch vlotjes aan een overvloed aan courgetten. Joehoe voor de vriezer zou je denken, ware het niet dat ik sinds we hier wonen (in november 3 jaar) die vriezer leeg tracht te krijgen (ik durf het haast niet zeggen, maar we hebben er 2 en ik wil het met 1 doen) en ik dus liever niet invries dit jaar. Met de groentepakketten van de biohoeve (dat ik nu even heb stop gezet) is dat ook niet zo nodig want zo kan je elke week verse seizoensgebonden groenten eten. Mijn collega's hoor je dus ook niet klagen. Mijn gezinsgenoten daarentegen, die geen courgette menen te lusten, ...


De overvloed aan courgetten in combinatie met een overvloed aan eieren, deden me watertanden naar courgettenclafoutis.
Recepten vind je op het web genoeg en ik ben geen kok en vind dus weinig uit op dat vlak, al ben ik ook geen krak in het volgen van recepten en doe ik vaak maar wat, zelfs met recept in de hand. Ik gebruikte zo een klein beetje het recept van de wassende maan en liet me verder inspireren door wat er nog dringend op moest uit mijn koelkast (champignons en een restje kruidenkaas) en een recept dat CSA Hoeve het Blokhuis op hun facebookpagina postte.
Ik maakte een kruidenmengel van marjolein, rozemarijn, bieslook, peterselie, look, lavas en appelsientijm.

Het was zo lekker dat ik overweeg om verse kruidenmengsels de maken in bulk, zodat ik in de winter nog kan nagenieten van de heerlijkste combi's, klaar voor gebruik. Ik zou het dan wel moeten invriezen, maar hiervoor wil ik graag een uitzondering maken, kruiden in bulk nemen nu eenmaal minder plaats in beslag dan courgetten in bulk. En de kruiden staan met dit weer echt prachtig dik.
Na baktijd zag mijn courgette, met champignons, spek, kruiden, room, kruidenkaasrestje, kruidenmengsel er zo uit:

En de grootste cadeau kwam een half uur later, toen mijn kinderen elk een kwart hadden opgegeten! contenter konden ze me niet maken.

er werd naast courgetten nog wat geoogst:
een kind met een raar hoofd:
2 kinderen met rare hoofden:

4 bonen (de andere planten staat te kort op de eerst kleine tomatenplanten, dus ik spaar van 1 plant alles op tot ik een potje bonen kan koken, zal nog effe duren denk ik) (en dan steken ze die lekker in neus en oren)
 een knuffelend stel wortelen
 
de venkel is klaar, maar laat ik liever nog effe staan tot ik hem ga klaarmaken.
en nee, de tomaten liet ik nog wat hangen, maar zie ik daar, ... of verzin ik daar een waas van rood? dus zonneke, de venkel, courgetten, sla en de wortelen zijn klaar, maar mijn tomaten die hadden u graag eerst nog eens op bezoek gehad, liefst een maand of 2 ofzo


verder ben ik blij met mijn handje vol bosaardbeien en 2 kinderhandjes vol frambozen, en bijtjes die door mij mini mini bloemenweide zoemen (en mijn courgettekes lustig bevruchten) meer moet het niet zijn, om mij content te maken.
en nu nog rap tot vanachter voor de chocolademunt en salie voor een heerlijk taske thee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bloglovin

Instagram Follow