dinsdag 14 juli 2015

#growyourown

De laatste tijd heb ik zo weinig tijd om te naaien of te knutselen.
Het ligt nochtans geknipt klaar met bijpassend garen om juist nog aan elkaar te naaien en de lak en het papier zijn uitgekozen. voor later dus

De vrije tijd blijft schaars, ondanks de grote vakantie en de lange dagen (het begin wel al ferm te korten niet? of ligt het gewoon aan de regenachtige dagen nu?). Tot rust komen doe ik nu dus hoofdzakelijk (buiten in mijn bed) in de serre of in de tuin, zo nadat de kindjes in bed liggen, nog even helemaal alleen (of in goed gezelschap van de schoonzoon van de buurvrouw) gewoon even alles keuren, bekijken hoe alles groeit. Het klinkt vreselijk dweperig maar ik word er gewoon blij van. En ik twijfel er niet aan dat het ook tussen de oren zit, maar een komkommer uit de tuin uit het vuistje, smaakt eens zo goed. Een kom vol bessen, de boontjes in alle kleuren (of toch in rood, groen en wit) Dat de kinderen hierin mee gaan en zelf ook blij worden van een grote komkommer, verdubbelt natuurlijk ook de pret.
Dus mijn excuses bij voorbaat voor de fotospam

1 mei 2015:
links:
- uien geplant
midden links
- worteltjes gezaaid
- radijzen gezaaid
- boontjes gezaaid
midden rechts
- mini bloemenweide ingezaaid
rechts
- tomaten en paprika geplant
veel te kort bij elkaar, maar daar zou ik later wel zelf op komen


 13 mei 2015:
met een bang hartje de courgetteplantjes en komkommerplantjes uitgeplant. ze hadden eigenlijk te lang binnen gestaan en waren daardoor te fragiel geworden. De komkommerplantjes hebben het niet gehaald
- rode biet
- venkel
- broccoli
- spitskool uitgeplant
- paprika verzet naar de serre

14 juli 2015
ik ben komkommerplantjes gaan kopen in de winkel want de komkommer heeft het niet overleefd. Momenteel heb ik 8 grote en minder grote komkommers hangen. Gelukkig lusten de kinderen dat even graag als appels of bananen.
gepasseerd:
stekelbessen, rabarber, cassis, sla (maar ga ik nog opnieuw proberen)
(en de netels)
plukklaar:
komkommer, frambozen, blauwe bessen, aardbeien, broccoli, uien, spitskool, sla, rode bieten (al mogen nog iets dikker worden), bonen, courgetten (dringend!)
Dus Saartje, nog efkes geen groentepakketten voor hier
nog efkes:
tomaten (gisteren de eerste gegeten en er hangen er 3 rood te wezen), paprika, bramen, appels, watermeloen
mislukt:
cavaillon en komkommer (maar dan opnieuw plantjes gekocht en dan wel gelukt), de helft van de ajuinen zijn kapot gegaan aan iets dat op koolvlieglarven lijkt, de helft van de appels hebben het iets te warm gehad en zijn verbrand


 Vooraan dat zijn kruiden en er staat ook een hazelaar die ferm in de weg begint te staan.
Ik weet trouwens ook niet zo veel van tuinieren. Ik doe het graag en mijn schoonvader leert me af en toe eens wat. Soms zijn ze handig zoals: 'hoe bind ik een tomaat op' en 'jama, ge moet da dieven hé'. (we hebben enkel kerstomaten gezet, de buurvrouw heeft grote vleestomaten)
Soms zijn ze niet echt kosjer en sla ik ze vooral in de wind. Dat gaat dan in de trant van 'een middelke da nog van os moe komt da ferm goe marcheert'. Hij weet nochtans wat voor werk ik doe en toch moet ik hem regelmatig tegenhouden om met zijn 'middelkes van os moe' die al jaren op de verboden lijst staan naar Ham af te zakken. Voorlopig zijn de groentjes bij mijn weten nog allemaal onbespoten.

1 mei 2015                                                                                                         
14 juli 2014





 

Ik heb in de bloemenweide dit jaar dahlia's gezet. De bloemen die me zo meenemen naar grootmoederstijd of anders gezegd: la marraine's tijd


Mijn favoriete kruid in de tuin is salie. Het is in de periode dat ik borstvoeding gaf, mijn beste maatje geweest omdat het de productie remt. Iets wat ik met vrij erge hyperlactatie wel kon gebruiken. Maar eigenlijk sleurt me dat net zoals de dahlia's een beetje mee naar marraine's tijd. Zij zwoer bij tijmthee met salie en druivensuiker voor een lang leven. Ze is 93j geworden.






 

3 opmerkingen:

  1. Leuke voor en na :)
    Staan jouw bloemen dicht bij de moestuin?
    En ik ga jouw marraine's thee ook eens maken, lijkt me ook een perfecte winterthee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb bloemen in de groententuin, achter de courgettes en komkommer. courgettes hebben bevruchting nodig, dus heb ik er bloemenweide gezaaid en wat dahlia's in de grond gestoken. de bloemenweide is van zaad dat ik vorig jaar geoogst heb trouwens.dat ga ik dit jaar nog eens proberen op meerdere planten. en ik had nu net de pc opgezet om eens te kijken voor afrikaantjes als bodembedekker waar de uien gestaan hebben

      Verwijderen
    2. alhoewel, het zullen dus geen afrikaantjes worden, nog effe doorzoeken naar de juiste bodembedekker

      Verwijderen

Bloglovin

Instagram Follow