woensdag 27 mei 2020

Theo met zipper

Een hemdje met een rits, dat zat dus al een eeuwigheid in mijn hoofd, om 'eens' te maken. Maar 'eens' is altijd een nogal ruim begrip geweest als het op naaien aankomt.

Dat hemdje met een rits was ook al een hele tijd vrij concreet dus stof, rits, patroon, ... dat lag allemaal gewoon te wachten tot de schop onder de kont kwam.
De schop onder de kond kwam er onder de vorm van puppyoogjes van mijn zoon. "Wanneer maak je nu nog eens iets voor mij eigenlijk?"



Ik had een klein stukje GO BANANA-stof van See You at Six liggen. Dat lapje wordt ook niet groter met de tijd. Het gaat traag, maar de zoon daarentegen, groeit wel. Veel langer kon ik dus ook niet blijven wachten om het hemdje te maken. Anders zou ik het er gewoon niet meer uit krijgen.

Ik gebruikte de Theo van Zonen09 als basispatroon. Dat patroon ken ik goed genoeg om te weten hoe ik dat moet aanpassen om er een rits in te krijgen en de kraag aan te passen (ombuigen en "inronden") om zonder staander te kunnen werken.

Als beleg aan de rits gebruikte ik rechte stroken van 4cm breed. (Ik probeerde het eerst zonder beleg, maar dat was geen optie omdat de rist dan zou schuren)
Het zakje werd, net zoals de mouwen, afgewerkt met boordstof. De rugpas werd niet dubbel genomen.





Ik heb dit zo lang uitgesteld omdat ik niet zo goed wist hoe ik de patroon-aanpassingen moest aanpakken, maar eigenlijk was die twijfel voor niets nodig.
Alexander houdt niet zo van knopen en vindt de rits geweldig. En ik vind een rits minder werk.
Win-win.
De kans is dus groot dat er nog zipper-theo's zullen volgen, nu ik weet hoe het moet.


Coronatijden doen hem soms tegen muren op lopen. Beetje veel energie dat er soms uit moet.


De puppy-oogjes:

 



1 opmerking:

Bloglovin

Instagram Follow