dinsdag 26 mei 2020

plissérok

Een maxirok, dat is de zelfkanten aan elkaar naaien, eventueel rimpelen, elastiek er aan en klaar.
Voor plissé is dat eigenlijk niet anders, al zijn het daar niet de zelfkanten die je aan elkaar naait, omdat de oriëntatie van de plooien anders is. En misschien is er ook wat vrees voor de afwerking van die onderkant.
Hier bleef de stof vooral liggen omdat ik er aanvankelijk een maxi-(hemd)-jurk (bovenkant niet geplooid, onderkant wel geplooid) mee wilde maken en ik maar geen geschikt patroon vond om van te vertrekken. Soit, soms kan een mens het zichzelf moeilijker maken dan nodig. Die hemdjurk komt er dan nog wel eens van in een ander tijdperk.




Ik nam voor deze plisséerok een lengte van 91cm (ik ben 1m63). Voor de breedte nam ik 1m40, waarbij de stof helemaal uitgerokken is. Dat is een stofbreedte, zou je denken, maar plissé-plooien lopen dwars, niet in de lengte. De zelfkant is dus aan de onderkant van de rok en niet aan de zijkanten.

Voor de bovenzijde van de rok naaide ik eerst de plooitjes vast. Zo kunnen die later al niet meer de verkeerde kant uit.
Daarna naaide ik de zijnaad toe.
Omdat de omtrek van het rokdeel, met vastgestikte plooien nog steeds te breed was om aan een tailleband of elastiek te naaien, rimpelde ik het geheel een beetje tot ik dezelfde breedte had als de tailleband. Ik overlockte de bovenzijde van het rokdeel om het geheel wat samen te 'persen' en wat netter af te werken.

Voor de tailleband gebruikte ik een zachte, stevige, brede elastiek van 4cm breed.
De omtrek van mijn tailleband is 70cm, maar dan kan je perfect aanpassen naar wat jij aangenaam vindt natuurlijk. Ik kan mij bij 70cm nog gerust wat overeten zonder dat het onaangenaam wordt, haha, zeer belangrijk, niewaar.
Ik naaide het rokdeel met een rekbare steek in de elastiek.


In principe heb je dan al je plissérok. De zelfkant zit immers aan de onderkant. De zelfkant is doorgaans recht en rafelt niet en kan dus perfect onafgewerkt gelaten worden.

Maar ik heb toch liever een afgewerkte onderkant.
Voor ik daar aan begon, testte ik mijn mogelijkheden eerst even uit op een klein testlapje. Je wil niet voorhebben dat het minder mooi wordt door de afwerking terwijl die afwerking niet persé noodzakelijk is.
Ik werkte de onderkant af met een rolzoom. Omdat de stof hierbij plat wordt geduwd, verdwijnt ook een beetje het plissé-effect. Daarom moest ik na het overlocken, elk plooitje weer in zijn plooi strijken. Dat lijkt massa's werk, maar valt best mee. Je moet gewoon elk plooitje vast zetten met een naaldje, goed strijken, een beetje stijfsel bij spuiten, nog eens strijken, naaldjes weg, en klaar.
(Ik zeg het, dat moet je uittesten, want niet elke plissé kan zo intensief ingestreken worden, maar ook niet elke plissé verliest zijn plooi onder de druk van een overlockmachine)


Deze rok was eigenijk bedoeld om een jurk te worden en dan ook liefst tegen het begin van de winter ofzo. Maar goed, dat draaide duidelijk net iets anders uit. Een slets er onder in plaats van winterlaarsjes en een topje in plaats van een dikke wollige trui en deze rok kan ook in warmere seizoenen dienst doen.
Deze kan gerust bij op het lijstje van luie wijven naaisels.





Patroon: euh, tja, zijkanten toenaaien, rimpelen, elastiek er aan en klaar
Stof: Stoffenverkoop Geel

4 opmerkingen:

  1. Luiewijvennaaisel? Met al die plooien die opnieuw moeten gestreken worden, behoort die volgens mij in de categorie 'voor de iets minder luie naaister'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat maak je mij gelukkig! Ik had een prachtige plissé stof gekregen van mijn mama, en dacht dat de plooien horizontaal moesten blijven. Dat vond ik zo vreemd, dat ik de stof in de kast gelegd heb om nooit meer te bekijken. Nu weet ik dat het zo hoort! Dankjewel. Jouw mooie rok heeft me moed gegeven voor de mijne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat is effe raar hè, die eerste keer dat je plissé vast hebt. Veel succes met jouw plisséproject :-) ik kijk er al naar uit

      Verwijderen

Bloglovin

Instagram Follow