donderdag 29 mei 2014

vlierbloesemsiroop

je kan er tijdens de fietstochten niet omheen,
overal hangt de geur van vlier
Ik was al eventjes aan het wachten,
op dat ene moment dat de bloesem plots explodeert
en vorige week was het ook zover

dus trokken we naar het bos op zoek naar prachtige witte schermen,
die stoffig leken van het stuifmeel.
ik heb er maar wat over gelaten,
kwestie van in de herfst nog eens te kunnen toeslaan om dan vlierbessensiroop te maken.

je vindt op het net verschillende recepten, maar ik doe het zo:
doe de schermen met zo weinig mogelijk tak in grote potten (van de kringwinkel). Die schermen moeten niet gewassen, want dan wordt het stuifmeel er af gewassen en het is dat wat we nodig hebben. De (witte) spinnetjes en kevertjes probeer ik er wel wat af te halen.
Ik doe er ook altijd een paar schijfjes citroen bij, ik meet dat niet af, ik denk dat ik op drie potten 2 citroenen gebruikte en een halve limoen die ik nog liggen had van het ontbijt.
Ik vul de potten met lauw water tot alles helemaal onder water staat en doe de potten toe. Ik zet de potten dan in de zon en als die er niet is, op een warme plek in huis.

  
 
en dan wacht je
24u
of als je geen tijd hebt om na 24u in actie te schieten,
dan wacht je
72u
 
 
En dan moet je het geheel afzeven en in een heel dunne doek (ik gebruikte een tetradoek) nog eens uitwringen. Het aftreksel wordt aan de kook gebracht, 750g suiker per liter aftreksel oplossen. Ik voegde er het laatste restje wijnsteenzuur aan toe dat ik nog liggen had van vorig jaar. (ik haalde dat bij de apotheker).
De siroop heet in steriele potjes en flesjes gieten en klaar (op de afwas na) voor een heel jaar.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bloglovin

Instagram Follow